La Brigada Mòbil dels Mossos d’Esquadra ha incrementat un 80% el nombre d’efectius en cinc anys

Interior inverteix un milió d’euros en la furgoneta E-700, una autèntica central d’intel·ligència durant els operatius d’ordre públic, que rep imatges en directe dels helicòpters i geolocalitza la posició dels furgons policials en temps real.

 

Organigrama i evolució de la Brigada Mòbil Pau Fabregat

Organigrama i evolució de la Brigada Mòbil Pau Fabregat

 

El nombre d’efectius de la Brigada Mòbil (BRIMO) –unitat central d’antiavalots dels Mossos d’Esquadra–, s’ha incrementat en un 80% al llarg del quinquenni més dur de la crisi econòmica. Contràriament al que ha passat a altres departaments del Govern de la Generalitat, on les retallades han forçat una reducció de personal a escoles i hospitals, els agents adscrits a la BRIMO han passat de 275 a 496 en el període 2008-2013. Des d’aleshores la xifra s’ha mantingut estable. El gran increment no es pot atribuir a l’última fase de desplegament en territori català de la policia autonòmica, ja que aquest va finalitzar l’1 de novembre de 2008 a les Terres de l’Ebre. Ha estat fruit de dues decisions polítiques: la primera, de Joan Saura (ICV), com a reacció a les protestes estudiantils contra el Pla Bolonya; i la segona, de Felip Puig (CiU), després del desallotjament de l’acampada indignada a plaça Catalunya de Barcelona.

El nombre d’agents disponibles s’ha quasi duplicat i això ha fet possible que ara, de fet, existeixin dues brigades mòbils, cadascuna d’elles composta per tres unitats (30 furgons) i comandada per un sotsinspector. Amb aquest nou organigrama la meitat dels antiavalots estan de guàrdia una setmana sencera i descansen la següent. Al soterrani de l’edifici Egara de Sabadell grans rengleres de furgons esperen una trucada per sortir a tota velocitat, en la majoria de casos, en direcció a Barcelona.

Al llarg de la tardor de 2012 van ser destituïts dos homes forts que comandaven la brigada: Manel Hermida (inspector) i Sergi Pla (Comissari General de Recursos Operatius), aquest últim per les informacions falses en relació al cas Ester Quintana. Des d’aleshores l’estratègia dels antiavalots de la Generalitat ha canviat. En previsió que l’1 de maig de 2014 entrés en vigor la prohibició d’ús de les bales de goma, el conseller d’Interior Ramon Espadaler va encarregar a l’inspector Marc Caparrós –provinent del Grup Especial d’Intervenció (GEI)– l’elaboració d’unes noves tècniques d’actuació en matèria d’ordre públic. Durant els mesos que Caparrós va estudiar com funcionaven les sis unitats de la BRIMO, per després implementar els canvis, va decidir acomiadar sis agents del furgó 414, en considerar que havien ocultat informació en relació al cas Ester Quintana. Espadaler, Caparrós i Josep Lluís Trapero –comissari en cap dels Mossos d’Esquadra–, amb aquell gest, van creure que havien fet net, malgrat mantenir la confiança en nombrosos agents imputats que segueixen en actiu; com ara el sotsinspector i l’escopeter del cas Quintana, un caporal i un agent del cas Pau Andaluz i els imputats del cas Òscar Alpuente –aficionat del Barça que va perdre un ull per una bala de goma–.

E-700: el cervell dels operatius

El furgó E-700, fàcilment reconeixible perquè duu una càmera al sostre amb un camp de visió de 360 graus, és la joia de la corona de la nova estratègia de control. Equipada amb cinc pantalles que mostren la informació elaborada per un software d’última generació, pot donar dades en temps real al cap de l’operatiu, durant una manifestació o un desallotjament. Les imatges captades per les càmeres d’alta definició dels dos helicòpters de la policia catalana es poden veure dins del furgó, alhora que en un mapa digital es pot veure la geolocalització de tots els furgons d’un dispositiu, tant de la BRIMO com de les ARRO que en ocasions especials puguin treballar sota les seves ordres. Això és possible gràcies a la col·locació de rastrejadors GPS en els vehicles. El software –desenvolupat especialment per aquesta tasca–, les càmeres i els equips informàtics necessaris han costat més d’un milió d’euros. Des d’aquest furgó també es manté una comunicació constant amb el Centre de Coordinació (CECOR), que a la ciutat de Barcelona sempre s’estableix a les dependències de la prefectura de la Guàrdia Urbana del carrer Lleida.

Notícies relacionades:

Etiquetas: , , , , , ,

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s