El Documental que ha revolucionado la ciudad

Tras el objetivo (político)

Los directores de ‘Ciutat Morta’ reivindican la parcialidad e insisten en que el documental es una campaña para reabrir el caso

Se conocieron en la plaza de Catalunya en el 15-M

HELENA LÓPEZ / BARCELONA / EL PERIÓDICO

Su preestreno no pudo ser menos discreto. No en vano su objetivo era llamar la atención de los barceloneses; que el mensaje trascendiera. Fue el 8 de junio del 2013, en un abandonado Palau del Cinema de la Via Laietana, previamente okupado para la ocasión y rebautizado como Cinema Patricia Heras. Pese al desobediente y exitoso estreno -lograron llenar las 800 butacas de la vieja sala-, no ha sido hasta un año y medio más tarde cuando el trabajo de investigación de Xavier Artigas y Xapo Ortega, directores de Ciutat Morta, ha conseguido un impacto masivo en la ciudadanía, después de su peleada emisión el sábado pasado en el Canal 33.

“Llevábamos años de negociaciones con TV-3. En el 2012, durante la realización, intentamos que fuera una coproducción; y nos habían dicho cuatro veces que no; pero después de pasar por los festivales, logramos un compromiso de que se emitiera. Pero nos iban dando largas; nos decían que era un tema muy incómodo, que esperáramos a que pasaran las elecciones… Ya habíamos tirado la toalla”, expone Ortega. Pero, cuando ya daban por hecho que el documental no asomaría en las -en ese momento no podían imaginar cuántas- casas catalanas, recibieron la llamada del diputado de la CUP David Fernàndez, amigo de los directores, pidiéndoles información para formular una pregunta en la comisión de control de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. La pregunta desencalló la negociación, ya que la dirección de la cadena negó que existiera dicho diálogo y los directores amagaron con difundir los correos que demostraban su existencia , lo que forzó un compromiso ya en firme: la emisión en la tele pública a finales de enero.

Sobre la repercusión que ha tenido la emisión del largometraje, Ortega insiste en que el objetivo de Ciutat Morta “no es que se hable del documental, sino que se reabra el caso”. “Que se haga justicia”, añade Ortega, quien, respondiendo a las críticas sobre la abierta parcialidad del documental, subraya que se trata de “una campaña política”. “Hacer un producto artístico formaba parte de la estrategia, para que se exhibiera en festivales”, prosigue el director, convencido de que existen pruebas suficientes para reabrir el caso en el punto en el que quedó en el 2008. “Entonces, además, no había la condena por mentiras y torturas a los dos policías cuya declaración fue clave”, apunta el codirector (en la frenética jornada de ayer los dos activistas (este es un trabajo sobre todo de activismo) se repartieron la atención a los medios).

Quintana y Benítez

Lo artístico del documental no fue lo único planteado en términos de estrategia en la campaña política para que se reabra el bautizado como caso 4-F, campaña que nació al calor de las plazas del 15-M. Sus directores se conocieron en la de Catalunya, y el 15-M fue, a ojos de Ortega, “un revulsivo” porque “el sistema se puso en cuestión”. “Y casos como los de Ester Quintana y Juan Andrés Benítez también han ayudado a que la gente ponga en duda la versión policial”, añade. Fue también parte de la estrategia la presión en las redes sociales para la emisión del documental -en el último año se había emitido íntegro (con los cinco minutos ahora censurados por el juez) en multitud de ateneos y casales- y la campaña de promoción viral low cost, que logró que la audiencia de un documental de dos horas un sábado por la noche en un canal minoritario logrará un share histórico.

“Casos como los de Quintana y  Benítez también han ayudado a que la gente ponga en duda la versión policial”

Artigas y Ortega trabajan ahora en otra campaña política para explicar la historia de Idrisa Diallo, joven subsahariano fallecido la noche de Reyes del 2012 en el CIE de Barcelona. “Queremos girar la cámara, acompañarle hasta el país donde nació”, concluye Ortega. Buscan financiación para el proyecto, que pretenden más profesional -no mejor, sino remunerado-, aunque igual de militante.

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Xavier Artigas (izquierda) y Xapo Ortega, junto a la imagen pixelada de Patricia Heras.

METROMUSTER Xavier Artigas (izquierda) y Xapo Ortega, junto a la imagen pixelada de Patricia Heras.

 

El Documental que ha revolucionat la ciutat

Rere l’objectiu (polític)

Els directors de ‘Ciutat morta’ reivindiquen la parcialitat i insisteixen que el documental és una campanya per reobrir el cas

Es van conèixer a la plaça de Catalunya en el 15-M

HELENA LÓPEZ / BARCELONA

La seva preestrena no hauria pogut ser menys discreta. No en va el seu objectiu era cridar l’atenció dels barcelonins; que el missatge transcendís. Va ser el 8 de juny del 2013, en un abandonat Palau del Cinema de la Via Laietana, prèviament okupat per a l’ocasió i rebatejat com a Cinema Patricia Heras. A pesar de la desobedient i exitosa estrena

-van aconseguir omplir les 800 butaques de la vella sala-, no ha estat fins a un any i mig més tard quan el treball d’investigació de Xavier Artigas i Xapo Ortega, directors de Ciutat morta, ha aconseguit un impacte massiu en la ciutadania, després de la seva lluitada emissió dissabte passat a El 33.

«Feia anys que estàvem de negociacions amb TV-3. El 2012, durant la realització, vam intentar que fos una coproducció, i ens havien dit quatre vegades que no; però després de passar pels festivals, vam aconseguir un compromís que s’emetés. Però ens anaven fent passar amb raons; ens deien que era un tema molt incòmode, que esperéssim que passessin les eleccions… Ja havíem tirat la tovallola», exposa Ortega. Però, quan ja donaven per fet que el documental no entraria a les -en aquell moment no podien imaginar quantes- cases catalanes, van rebre la trucada del diputat de la CUP David Fernàndez, amic dels directors, demanant-los informació per formular una pregunta en la comissió de control de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. La pregunta va desencallar la negociació, ja que la direcció de la cadena va negar que existís cap diàleg i aleshores els directors van amenaçar de difondre els correus que demostraven la seva existència , cosa que va forçar un compromís ja en ferm: l’emissió a la televisio pública a finals del mes de gener.

Sobre la repercussió que ha tingut l’emissió del llargmetratge, Ortega insisteix que l’objectiu de Ciutat morta «no és que es parli del documental, sinó que es reobri el cas». «Que es faci justícia», afegeix Ortega, que, responent a les crítiques sobre l’oberta parcialitat del documental, subratlla que es tracta «d’una campanya política». «Fer un producte artístic formava part de l’estratègia, perquè s’exhibís en festivals», prossegueix el director, convençut que hi ha proves suficients per reobrir el cas en el punt en què va quedar el 2008. «Llavors, a més, no hi havia la condemna per mentides i tortures als dos policies la declaració dels quals va ser clau», apunta el codirector -en la frenètica jornada d’ahir els dos activistes (aquest és un treball sobretot d’activisme) es van repartir l’atenció als mitjans-.

Quintana i Benítez

El caràcter artístic del documental no va ser l’únic plantejat en termes d’estratègia en la «campanya política» perquè es reobri el batejat com a cas 4-F, campanya que va néixer a l’empara de les places del 15-M. Els seus directors es van conèixer a la de Catalunya, i el 15-M va ser, a ulls d’Ortega, «un revulsiu» perquè «el sistema es va posar en qüestió». «Casos com els d’Ester Quintana i Juan Andrés Benítez també han ajudat que la gent posi en dubte la versió policial», afegeix. També va ser part de l’estratègia la pressió a les xarxes socials per a l’emissió del documental -en l’últim any s’havia emès íntegre (amb els cinc minuts ara censurats pel jutge) en multitud d’ateneus i casals- i la campanya de promoció viral low cost, que va aconseguir que l’audiència d’un documental de dues hores un dissabte a la nit en un canal minoritari aconseguís un share històric.

«Casos com els de Quintana i Benítez també han ajudat que la gent posi en dubte la versió policial»

Artigas i Ortega treballen ara en una altra «campanya política» per explicar la història d’Idrisa Diallo, jove subsaharià mort la nit de Reis del 2012 al CIE de Barcelona. «Volem girar la càmera, acompanyar-lo fins al país on va néixer», explica Ortega. Busquen finançament per al projecte, que pretenen més professional -no millor, sinó remunerat-, encara que igual de militant.

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